DHA dan Manfaatnya bagi Tubuh

DHA - www.infojagakesehatan.blogspot.com - isman
DHA 
NAMA SAINTIFIK : Docosahexanoic acid
DHA ( Docosahexaenoic Acid ) ialah sejenis asid lemak tidak tepu (jenuh) omega-3 berantai panjang yang berada dalam setiap sel di dalam tubuh. DHA merupakan lemak utama pembentuk otak, retina mata dan sistem saraf pusat. DHA sangat penting dan diperlukan apabila tempoh perkembangan otak selama hamil hingga 18 bulan selepas kelahiran.

DHA mempunyai fungsi penting dalam pembentuk otak, retina mata dan sistem saraf pusat. DHA di dalam sel tubuh bayi membantu bayi untuk menkoordinasikan mata dan tangan, mengembangkan kemampuan motorik serta meningkatkan fokus dan atensi DHA juga membantu bayi untuk tidur nyenyak DHA membantu meningkatkan memori dan kemampuan berfikir intelektul pada anak DHA membantu perkembangan daya lihat janin

DHA menyokong perkembangan retina dan menguatkan fungsi visual DHA dapat meningkatkan kemampuan belajar dan fungsi kognitif otak anak. Dalam hal ini fungsi DHA jelas berpengaruh besar terhadap perkembangan otak, mata dan juga sistem saraf si kecil mulai dari dalam kandungan.

Banyaknya DHA yang didapatkan janin saat di dalam rahim bergantung dengan pengambilan Ibu di saat hamil. Pengambilan makanan seimbang dan tepat saat hamil boleh diperolehi Ibu dari penggunaan ikan laut terutama salmon, tuna, sardin, haring, patin, ikan kembung, ketam, kerang dan telur.

Sementara DHA yang di dapatkan si kecil diperoleh dari ASI hingga usia 2 tahun, pengambilan ikan laut dan susu formula yang mengandungi DHA. Kekurangan DHA saat lahir boleh menyebabkan berat badan yang rendah, lingkar kepala yang kecil, dan saiz plasenta yang rendah. Akibatnya perkembangan sistem saraf pusat dan kemampuan kognitif di masa selanjutnya pun turut terpengaruh. (Brithis Medical Journal, Inggeris: 2001).

Kekurangan DHA juga boleh menyebabkan kekurangan serotonin dalam otak dan menyebabkan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), penyakit Alzheimer, dan kemurungan. Pada masa baru lahir, massa otak bayi hanya 25% dari otak orang dewasa sedangkan pada saat berumur 2 tahun massa otaknya mencapai 75% dari otak orang dewasa. tempoh 0-2 tahun ini kita kenal dengan " Golden Period” Golden period bermula apabila trimester kehamilan hingga si kecil berusia 2 tahun. Masa ini adalah masa di mana otak si kecil mengalami perkembangan yang luar biasa cepat. Apabila mencapai usia 2 tahun, berat otak si kecil telah mencapai 75% berat otak dewasa dan pertumbuhan otaknya telah mencapai 90%. Perkembangan pesat ini terjadi sangat singkat dan sekali seumur hidupnya, kerana itu disebut Golden Period .

Terdapat 6 kajian klinikal yang membuktikan bahwa pemberian nutrisi dengan kadar DHA 17 mg / 100 kkal dan ARA 34 mg/100 kkal boleh menyokong perkembangan otak dan daya tahan tubuh si Kecil, sebagai berikut:
  • Mempunyai kemampuan menyelesaikan masalah yang lebih baik pada usia 9 bulan (kajian oleh Drover, 2009). Hal ini juga berkaitan dengan kemampuannya dalam merancang, mengingat, dan fokus. 
  • Mempunyai ketajaman penglihatan yang lebih baik pada usia 12 bulan (kajian oleh Morale, 2005). Kajian ini menilai perkembangan sistem visual (retina dan otak si kecil)  

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar