Manfaat Kurma Bagi Kesehatan

Kurma - www.infojagakesehatan.blogspot.com - isman
KURMA
NAMA SAINTIFIK : Phoenix dactylifera
KELUARGA : Arecaceae
  1. Berkesan bagi mengubati gangguan usus yang kronik. 
  2. Jus kurma juga berkesan untuk mengatasi masalah batuk. 
  3. Kandungan gula dalam buah kurma bertindak menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong dan sekali gus menghilangkan batuk. 
  4. Kurma juga boleh digunakan bagi menggantikan gula atau madu untuk tujuan menghilangkan kesan mabuk dan bertindak sebagai penawar racun.
  5. Jus kurma membantu mencegah daripada sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan, lesu dan barah usus besar, merangsangkan selera makan, menguatkan ingatan dan melawaskan.
  6. Menambahkan Tenaga Seksual,  
  7. Digunakan sebagai pencuci mulut. 
  8. Memberi Kekebalan Tubuh Melawan Penyakit Kanser kerana mempunyai Magnesium yang Tinggi. 
  9. Memperkuat Saraf-saraf Pendengaran terutama bagi mereka yang berusia Lanjut
  10. Mengikut pendapat pakar perubatan, buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil dan selepas bersalin. 
  11. Hal ini berasaskan kepada wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada ibu Isa iaitu Maryam Binti Imran supaya memakan buah kurma ketika beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin.
  12. Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu QS Maryam : 25-26
Kajian Prof Madya Aslah Zain, Pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM) - Berita Harian, Selasa, 20 Februari, 2001.

 "Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar