Manfaat Ginko untuk Kesehatan

Ginko - www.infojagakesehatan.blogspot.com - isman
GINKGO
NAMA SAINTIFIK : Ginkgo biloba
KELUARGA : Ginkgoaceae
Kajian terkini menyediakan bukti yang menjanjikan bahawa ginko boleh memberikan kesan yang positif berkaitan dengan keadaan berikut:
  • Penurunan kognitif disebabkan usia (Age-related cognitive decline (ARCD) 
  • Penyakit Alzheimer (peringkat awal) 
  • Glaukoma (glaukoma ketegangan biasa) 
  • Kelemahan disebabkan sakit kaki (Intermittent claudication) 
  • Ubat anti-kekejangan (Anticonvulsant) 
  • Anti-kemurungan (Antidepressants) 
  • Ubat Anti-hipertensi 
  • Ubat Pencair darah (Anticoagulant) 
  • Ubat Merendah Gula Dalam Darah
MANFAAT UNTUK PENGOBATAN
DEMENTIA DAN PENYAKIT ALZHEIMER
  1. Ginkgo digunakan secara meluas di Eropah untuk merawat demensia. 
  2. Kegunaan asalnya adalah hanya untuk meningkatkan aliran darah ke otak. 
  3. Kajian lanjutan terkini mencadangkan ginkgo mampu bekerja secara langsung untuk melindungi sel-sel saraf yang rosak dalam penyakit Alzheimer.
  4. Beberapa kajian telah mendapati bahawa gingko mempunyai kesan positif ke atas ingatan dan pemikiran pada pesakit Alzheimer atau demensia vaskular. Kajian klinikal menunjukkan bahawa ginkgo boleh memberi manafaat berikut kepada orang-orang yang mempunyai penyakit Alzheimer: Peningkatan dalam pemikiran, pembelajaran dan ingatan (fungsi kognitif), Peningkatan dalam aktiviti kehidupan harian, Peningkatan dalam tingkah laku sosial, Kurang perasaan tertekan, Beberapa kajian telah mendapati bahawa ginkgo mungkin berkesan sebagai ubat preskripsi Alzheimer dalam melambatkan simptom dementia.
MANFAAT GINKGO UNTUK PENGOBATAN
1. PENINGKATAN INGATAN
Ginkgo telah di heboh-hebohkan sebagai "Herba Otak." Ia telah dikaji untuk melihat sama ada ia benar- benar boleh meningkatkan daya ingatan bagi mereka yang menghadapi penyakit demensia, dan beberapa kajian mendapati, ia memang membantu.

Sementara itu beberapa kajian mendapati faedahnya sedikit, manakala ada kajian lain mendapati tiada kesan pada ingatan. Dos yang paling berkesan kelihatan seperti lebih besar daripada atau sama dengan 240 mg setiap hari.

Ginkgo biasanya dicampur ke dalam kotak nutrisi, minuman ringan, dan minuman pekat buah-buahan untuk meningkat memori dan mempelbagai prestasi kognitif, walaupun agak meragukan bahawa jumlah kecil gingko boleh berkesan.

2. INTERMITTENT CLAUDICATION
Disebabkan ginkgo memperbaiki aliran darah, ia telah dikaji keatas mereka yang berpenyakit intermittent claudication (seperti kelumpuhan disebabkan dari kesakitan dalam otot kaki kerana aliran darah yang berkurangan ke kaki).

Penghidap penyakit ini amat sukar untuk berjalan tanpa rasa kesakitan yang amat sangat. Satu analisis ke atas lapan buah kajian yang telah diterbitkan menunjukkan bahawa individu yang mengambil ginkgo cenderung untuk berjalan secara kasar 34 meter lebih jauh daripada mereka yang mengambil plasebo.

Malah, ginkgo telah terbukti berkesan sebagai ubat preskripsi dalam memperbaiki bebas-kesakitan jarak berjalan.

GLAUCOMA
Satu kajian kecil mendapati bahawa mereka yang menghadapi glaukoma yang mengambil 120 mg ginkgo setiap hari selama 8 minggu mempunyai peningkatan penglihatan mereka

MANFAAT UNTUK PENGOBATAN
Dr. Willmar Schwabe dalam kajiannya yang diterbitkan dalam JAMA: 2002 (Journal of the American Medical Association) membuat kesimpulan bahawa ekstrak ginkgo terbukti secara klinikal memberi 3 kesan berikut:
  • Melancarkan peredaran darah termasuk kapilari yang terhalus di dalam tubuh, 
  • Meningkatkan penyebaran oksigen ke semua tisu - tisu badan, 
  • Mengurangkan risiko masalah cardiovaskular, pernafasan dan saraf tunjang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar